Passem amb nota la primera auditoria lingüística que impulsa el CNL d’Osona

Osonament ha passat amb èxit la primera auditoria que el CNL d’Osona ha realitzat en el marc d’una prova pilot que s’està fent a nivell de Catalunya per facilitar a les organitzacions el coneixement de la seva situació lingüística i que assumeixin una gestió lingüísticament responsable en català.

Osonament és la primera empresa d’Osona a passar aquesta auditoria i la segona de Catalunya. Uns mesos abans, la va passar l’empresa Aigües de Lleida.

Els resultats de l’anàlisi a Osonament es van presentar aquest dimecres en roda de premsa. Segons Carles de Rosselló, cap de Foment de l’ús del Consorci per a la Normalització lingüística, les auditories lingüístiques són una eina que consisteix en una “avaluació ordenada, sistematitzada i objectiva de la documentació escrita i dels usos orals d’una empresa o entitat” amb l’objectiu de saber-ne “la presència i l’ús de la llengua catalana” i de “garantir el drets legítims dels usuaris”.

Consten de quatre estadis: l’anàlisi lingüística al detall; una segona fase on, si es detecten aspectes a millorar, es fa un pla de gestió lingüística; un reconeixement perquè l’empresa, entitat o organització pugui demostrar que ha passat el procés; i la reavaluació de la situació un temps després per determinar que es mantenen els estàndards acreditats.

A Osonament, l’auditoria es va iniciar el mes de març de 2023 i ha finalitzat el febrer de 2024. Els tècnics lingüístics del CNL d’Osona han realitzat, durant aquest temps, l’observació sistemàtica de diferents aspectes lingüístics escrits i orals de l’entitat; en definitiva, de com es du a terme la comunicació en el seu dia a dia: la retolació, la comunicació oral dels professionals amb les persones ateses, els documents escrits, la difusió i la publicitat, etc.

Osonament ha assolit la nota màxima en tots els ítems examinats. L’informe destaca que “tot el personal demostra una bona competència lingüística i les persones directives han mostrat responsabilitat, sensibilitat i compromís per la llengua”.

“Ens agradaria que el cas d’Osonament tingués un efecte multiplicador perquè altres organitzacions s’afegissin al projecte”, va apuntar Assumpta Grabolosa, directora del CNL d’Osona.

A partir de setembre de 2024, Osonament s’ha compromès a passar un segon nivell d’anàlisi, que tindrà en compte altres aspectes de la comunicació de l’empresa i no només els que marca estrictament la llei de política lingüística: la qualitat lingüística dels documents i si disposa de criteris lingüístics interns o preveu formació per als treballadors.

Per a Osonament, l’objectiu de formar part d’aquest projecte és afavorir l’ús i la presència del català en la seva activitat diària. Segons la gerent d’Osonament, Mercè Generó, “volem dotar d’eines i recursos als nostres professionals per a una millor atenció a la persona atesa, sobretot en aquells casos en què tenen dificultats per entendre o parlar el català. Hem d’atendre a totes les persones, respectant sempre els seus drets i facilitant la seva integració”.

Per aquest motiu, a més de l’auditoria, Osonament ha acollit dues sessions de sensibilització lingüística del CNL d’Osona adreçades als professionals d’atenció directa. També ha dissenyat estoretes per als ordinadors dels professionals, amb un decàleg de bones pràctiques.  

VEGEU EL RECULL DE PREMSA

OSONA.COM

EL 9 TV